bg

Porady dietetyka

Nawodnienie organizmu
Nasze ciało składa się w ok. 60% z wody. Woda to podstawa życia, to środowisko, w którym zachodzą wszystkie przemiany w naszym organizmie. To dzięki niej z naszego ciała usuwane są metabolity, produkty przemiany materii. Niedobór wody w diecie manifestuje się bólami głowy, ciągłym zmęczeniem, zaparciami, problemami z koncentracją i zapamiętywaniem. Wodę tracimy nie tylko z moczem, ale również oddychając, mówiąc, pocąc się. Aby organizm działał prawidłowo, musi być ciągle nawadniany. Powinno się przyjmować dziennie minimum 1,5 litra wody – mineralnej lub przegotowanej. Szczególnie polecane są wody średnio- i wysokozmineralizowane z uwagi na to, że oprócz nawadniania organizmu, dostarczają mu tak ważnych i pożądanych składników jak wapń oraz magnez. Aby bilans wodny wyszedł na zero, w diecie powinny pojawić się inne źródła wody, które będą stanowić uzupełnienie podaży wody: soki, zupy, owoce i warzywa. Niestety kawa, herbata, napoje słodkie gazowane nie są źródłem wody w diecie – zamiast nawadniania powodują ucieczkę wody z organizmu. Dlatego też pamiętajmy, aby latem podczas upałów np. nie pić zielonej herbaty!

Regularność posiłków
Prawidłowe odżywianie się nierozerwalnie związane jest z ilością oraz regularnością spożywanych posiłków w ciągu dnia. W całodziennym jadłospisie powinno znaleźć się pięć posiłków, spożywanych o określonych, stałych porach: trzy główne (śniadanie, obiad, kolacja) oraz dwa dodatkowe (drugie śniadanie i podwieczorek), z trzygodzinnymi przerwami pomiędzy nimi (max. Czterogodzinnymi). Dlaczego jest to takie ważne? Z jednej strony chroni to organizm przed wahaniami stężenia glukozy we krwi, a co za tym idzie m.in. napadami głodu, z drugiej zaś umożliwia sprawną pracę układu pokarmowego, zabezpieczając przed odkładaniem się tkanki tłuszczowej. Nasz organizm jest tak zaprogramowany, że przyzwyczaja się do godzin, w których spożywamy posiłki. W ten sposób następnego dnia wie, kiedy zacząć przygotowywać przewód pokarmowy do trawienia i do wydzielania soków trawiennych, umożliwiających zajście tego procesu. Jednak w przypadku, gdy jemy nieregularnie, czyli codziennie o różnych porach dnia, nasz organizm w sposób ciągły wydziela soki trawienne, by być przygotowanym na ewentualny posiłek. Może to powodować uszkodzenie błony ochronnej naszego żołądka (czyli błony śluzowej) oraz z późniejszym czasie może przyczyniać się do zaburzenia w wydzielaniu soków trawiennych.  Regularność spożywania posiłków i ich odpowiednia ilość są kluczem do zdobycia i zachowania pożądanej sylwetki.

Śniadanie i kolacja
Śniadanie i kolacja to najważniejsze posiłki w ciągu dnia. Pierwsze programuje pracę naszego organizmu w ciągu dnia, drugie – w ciągu nocy. Podstawą śniadania są produkty białkowe, dzięki czemu w organizmie powstaje neuroprzekaźnik – dopamina – który sprawia, że nasz układ nerwowy lepiej funkcjonuje, łatwiej jest nam się koncentrować, sprawniej pracować. Kolacja powinna być jarska, ewentualnie z małą ilością jogurtu czy dodatku ryby, ponieważ w nocy nasz układ pokarmowy „idzie spać”, trawienie jest spowolnione, a białko zwierzęce trawi się dość długo, co obciąża nasz przewód pokarmowy. Kolacja zawierająca mięso, jajka, sery sprzyja powstawaniu tzw. worków pod oczami, nieprzyjemnego oddechu rano i zaparć. W nocy jest największe spalanie tkanki tłuszczowej i aby to umożliwić, należy dostarczyć organizmowi węglowodanów złożonych (kasza, ryż, makaron, ziemniaki, pieczywo) zgodnie z zasadą, że „tłuszcze spalają się w ogniu węglowodanów”. Śniadanie powinno być spożyte w ciągu jednej godziny od wstania z łóżka a kolacja najpóźniej o godzinie 19 (jeżeli nie zawiera białka zwierzęcego, może być spożyta do godz. 20). Po godzinie 19 możemy spożywać owoce i warzywa.


Aktualności

Dieta dla kobiet w ciąży
oraz
indywidualna z wykluczeniem
do trzech składników 
już od 55,- pln / 1 dzień!

VOUCHER PREZENTOWY 4Line

Szukasz pomysłu na prezent?

Podaruj bliskim Voucher prezentowy!

Prezent w formie abonamentu  na zestawy posiłków w 4Line ma postać spersonalizowanej karty podarunkowej.

 Adresat miłej niespodzianki może wykorzystać otrzymany abonament w dowolnym, wybranym przez siebie czasie.


Kontakt

Szczecin, ul. Europejska 33  
email: info@4line.szczecin.pl
www.facebook.com/4lineszczecin

tel.: 512 014 550 / 512 014 544

szczegóły

Partnerzy

PS_logo 

NM_logo


restauracja Santorini w Szczecinie